sunnuntai 8. toukokuuta 2016

Helteistä äitienpäivää ja fodmap



Äitienpäiväaamu aukeni edeltävien päivien tapaan helteisenä. Toukokuun alun helle ei pääty koskaan hyvin. Mutta nauttikaa nyt te, jotka nautitte.


Kevät puskee jo tänne "lappiinkin". Valkovuokot, myös sinivuokot, idän sinililjat ja krookukset tunkevat ylös maasta.





Banaaniletut on aamukahvin kanssa nautittu.  Jotain hyvää kun teki mieli ja uskomattoman hieno makuelämys niistä kehkeytyikin. Neljä kananmunaa ja kaksi banaania sauvasekoittimella sekaisin ja lettuset pannulle. Kyytipojaksi maustamatonta partaukkojugurttia ( kiitos rakas miniäni ohjeesta ja avusta).



 Pyhäpäivän kunniaksi  :) haluan palata aiemmin kertomaani vatsaongelmaan. Tällä hetkellä diagnoosiksi on muotoutunut ärtynyt paksusuoli, lajissaan oireilultaan erittäin aggressiivinen muoto. Noh, tiukalla ruokavaliolla yhteiselomme rakkaan putkistoni kanssa soljuu kuin luomisen työ. Toisaalta, näitä oireita ei kehtaisi edes mainostaa, kun näkee ympärillään pahempiakin terveysongelmia, mutta en vähättelemäänkään ala.





 Kyseessä on Fodmap-dieetti. Juu, eipä se minullekaan ensi kuulemalta mitään sanonut, mutta  tarkempi tutustuminen osoitti, ettei aivan mahdotonkaan noudattaa. Eikä varsinkaan, kun vatsani on ollut reilun kuukauden kiltti kuin mikä.

Kieltojahan ei pitäisi ajatella saati listata, mutta nyt on helpompi kuitenkin listata ei-suositellut ruoka-aineet, joten jäljelle jäävistä voi jokainen valita mielikuvituksensa ja mieltymystensä mukaan.
"Kiellettyjen" lista on aika selkeä. Jos haluat tyytyväisen ja kivuttoman vatsan, jätä ruis, ohra ja vehnä pois. Myös palkokasvit ja kaaliruuat ovat pahasta, poikkeuksena hapankaali. Kaikki makeiset eli yleensä sokeriset ja myös makeutusaineet kannattaa jättää koskematta.
Hedelmistä älä koske luun sisältäviin eli luumu, taateli, nektariini, avokado yms. äläkä hedelmiin, joissa on tummat siemenet, kuten omena, päärynä, vesimeloni. Sitrushedelmät, ananas ja banaani ovat ihan jees.

Myös sienet, parsa ja artisokka voivat aiheuttaa oireita. Ja mikä huomioitavaa, vatsaystävällisiksi mainostetut ruuansulatusjugurtit, kuten esim. olo ja activia ovat melkoisia myrkkypommeja niiden sisältämän lisätyn kuidun ja inuliinin vuoksi. Lisätty kuitu ei pilkkoudu ohutsuolessa, kuten sen kuuluisi tehdä, vaan kulkeutuu pidemmälle ja oireiden paketti on valmis.





Toista kuukautta on näillä eväin menty, eikä tunnu lainkaan pahalta. Suosittelen, olipa pakko tai ei. Ja jos on helpompi ajatella mitä sitten voi syödä, tulkoon muutama esimerkki siitäkin. Eli gluteenittomat leivät, kaikenlaiset juustot, leikkeleet, kananmunat, kasvikset, marjat, lihaa, kalaa, kanaa, sokeroimattomat maitotuotteet ( sen mukaan onko laktoosi-intolerantti vai ei), nuo muutamat hedelmäsortit. Perunaa, riisiä, kauraa, maissia jne voi syödä vapaasti, myös porkkanaa, punajuurta, bataattia, gluteenitonta pastaa........onhan näitä. Ja siis kahvileipänä nuo alussa mainitut banaaniletut on mainio vaihtoehto. Voi tehdä myös uunipellillä tai vuokassa. Eikä tosiaankaan vaadi jauhoja. 




Aamukampa tällä hetkellä menee lukemissa 568. Ja korostan - kyse on kalenteripäivistä!! :)












1 kommentti:

  1. Ärtynyt paksusuoli on tuttu, ikävä kyllä. Noilla ohjeilla pääsee kyllä pitkälle. Ja vaiva saattaa ajan kanssa muutenkin rauhoittua, minä voin nykyään syödä aika monipuolisesti kaikkea, kohtuudella. Paitsi punainen liha on fibroukon vuoksi ei-ei -listalla. Banaaniletut kuulostavat aika herkullisilta :)

    VastaaPoista