lauantai 21. toukokuuta 2016

Leipähimo

Jostain syystä synnynnäinen leipähimo iskee välillä siitä huolimatta, että tietää kehon tulevan siitä hyvin hyvin onnettomaksi. Onnettomaksi en sitä halua, joten himon tyydyttämiseksi on keksittävä jotain muuta kuin se tuoksuva ja voin sulattava ruisleipä tai viettelevä juustopatonki tai muut heimoveljensä.

Kaikenlaisia kokeiluja aamupalaksi olen tehnyt jäämättä niihin pysyvästi koukkuun. Kaurapuuroa jaksaa muutaman aamun ja sitten tulee stoppi, ei yhtään puuroaamiaista enää hetkeen. Viherpiperryshurmiossa hankin plenderin ja muutamatkin smoothiet väänsin pahimman terveellisyysvietin villitessä. Joskus pirtelöitäkin. Jostain syystä ei niistäkään jäänyt pysyvää käytäntöä. Rahkat ja jugurttihässäkät marjoilla ja ilman, muroilla ja ilman, pähkinöillä ja ilman olen kokeillut ja joo, tokihan ne maistuvat aina välillä, hyvältä maistuvatkin. Mutta aina vain mieli palaa takaisin tuttuun leipäpalaseen aamukahvin kanssa riippumatta siitä, löytyykö jääkaapista levitettä ( lue voita) kummoisempaa päällystettä.

No nyt aloin kyllästyä riisikakkuihin ja gluteenittomaan näkkileipään, joten pikainen kuukkelointi ja se tuotti tulosta.
 



Kinuskikissalta löysin ohjeen siemenleipään. Osa aineksista löytyi ihmeekseni kaapista, joten pienellä varaston täydennyksellä tarvittavat matskut olivat kasassa.  Paitsi tietysti chia-siemeniä ei lähikaupasta pikaisella kierroksella löytynyt, mutta enhän minä olisikaan minä, jos en uskoisi voivani oikaista. Syy ei ole minun vaan keskenkasvuiseksi jääneen ja nilkuttaen elämässä etenevän jauhopeukalon.
Itse tekeminen oli helppoa kuin heinänteko. Kaikki ainekset sekaisin ja vuokaan. Taikinan piti antaa tekeytyä huoneenlämmössä pari tuntia. Hieman arvelutti tuossa taikinavaiheessa psylliumjauheen päälle käyvä haju. Pahimpien vatsaoireiden aikaan nautin jauhetta juomana suoliston rauhoittamiseksi ja toiminnan turvaamiseksi ja kyllästyin niin makuun kuin hajuunkin.



 Paistamiseen meni 20 min. + 70 min. eli ei ole hätäisen  hoppuhousun paistos.
Kuoresta tuli rapea ja sisuskin oli kypsää, vaikka hieman epäilyttävältä aluksi näyttikin. Eikä psyllium maistunut ollenkaan.

Seuraavalla kerralla aion säveltää omiani eli laitan sekaan ainakin rusinoita tai kuivattujen banaanien muruja antamaan makeutta ja ehkä hippunen gluteenitonta jauhoa. Mutta hyvin maistui. Kokeilin sekä  voilla että hunajalla voideltuna. Hunaja ei ehkä niin hyvä. Mutta mikäs estäisi laittamasta päälle melkein mitä tahansa, mihin vain mielikuvitus riittää. Njamm!





Äitienpäivähortensian myötä kerron, että aamukampa irvistelee harvenevin hampain,

                                                      piikkejä on jäljellä 555!

 

sunnuntai 8. toukokuuta 2016

Helteistä äitienpäivää ja fodmap



Äitienpäiväaamu aukeni edeltävien päivien tapaan helteisenä. Toukokuun alun helle ei pääty koskaan hyvin. Mutta nauttikaa nyt te, jotka nautitte.


Kevät puskee jo tänne "lappiinkin". Valkovuokot, myös sinivuokot, idän sinililjat ja krookukset tunkevat ylös maasta.





Banaaniletut on aamukahvin kanssa nautittu.  Jotain hyvää kun teki mieli ja uskomattoman hieno makuelämys niistä kehkeytyikin. Neljä kananmunaa ja kaksi banaania sauvasekoittimella sekaisin ja lettuset pannulle. Kyytipojaksi maustamatonta partaukkojugurttia ( kiitos rakas miniäni ohjeesta ja avusta).



 Pyhäpäivän kunniaksi  :) haluan palata aiemmin kertomaani vatsaongelmaan. Tällä hetkellä diagnoosiksi on muotoutunut ärtynyt paksusuoli, lajissaan oireilultaan erittäin aggressiivinen muoto. Noh, tiukalla ruokavaliolla yhteiselomme rakkaan putkistoni kanssa soljuu kuin luomisen työ. Toisaalta, näitä oireita ei kehtaisi edes mainostaa, kun näkee ympärillään pahempiakin terveysongelmia, mutta en vähättelemäänkään ala.





 Kyseessä on Fodmap-dieetti. Juu, eipä se minullekaan ensi kuulemalta mitään sanonut, mutta  tarkempi tutustuminen osoitti, ettei aivan mahdotonkaan noudattaa. Eikä varsinkaan, kun vatsani on ollut reilun kuukauden kiltti kuin mikä.

Kieltojahan ei pitäisi ajatella saati listata, mutta nyt on helpompi kuitenkin listata ei-suositellut ruoka-aineet, joten jäljelle jäävistä voi jokainen valita mielikuvituksensa ja mieltymystensä mukaan.
"Kiellettyjen" lista on aika selkeä. Jos haluat tyytyväisen ja kivuttoman vatsan, jätä ruis, ohra ja vehnä pois. Myös palkokasvit ja kaaliruuat ovat pahasta, poikkeuksena hapankaali. Kaikki makeiset eli yleensä sokeriset ja myös makeutusaineet kannattaa jättää koskematta.
Hedelmistä älä koske luun sisältäviin eli luumu, taateli, nektariini, avokado yms. äläkä hedelmiin, joissa on tummat siemenet, kuten omena, päärynä, vesimeloni. Sitrushedelmät, ananas ja banaani ovat ihan jees.

Myös sienet, parsa ja artisokka voivat aiheuttaa oireita. Ja mikä huomioitavaa, vatsaystävällisiksi mainostetut ruuansulatusjugurtit, kuten esim. olo ja activia ovat melkoisia myrkkypommeja niiden sisältämän lisätyn kuidun ja inuliinin vuoksi. Lisätty kuitu ei pilkkoudu ohutsuolessa, kuten sen kuuluisi tehdä, vaan kulkeutuu pidemmälle ja oireiden paketti on valmis.





Toista kuukautta on näillä eväin menty, eikä tunnu lainkaan pahalta. Suosittelen, olipa pakko tai ei. Ja jos on helpompi ajatella mitä sitten voi syödä, tulkoon muutama esimerkki siitäkin. Eli gluteenittomat leivät, kaikenlaiset juustot, leikkeleet, kananmunat, kasvikset, marjat, lihaa, kalaa, kanaa, sokeroimattomat maitotuotteet ( sen mukaan onko laktoosi-intolerantti vai ei), nuo muutamat hedelmäsortit. Perunaa, riisiä, kauraa, maissia jne voi syödä vapaasti, myös porkkanaa, punajuurta, bataattia, gluteenitonta pastaa........onhan näitä. Ja siis kahvileipänä nuo alussa mainitut banaaniletut on mainio vaihtoehto. Voi tehdä myös uunipellillä tai vuokassa. Eikä tosiaankaan vaadi jauhoja. 




Aamukampa tällä hetkellä menee lukemissa 568. Ja korostan - kyse on kalenteripäivistä!! :)